Energie, Telecommunicatie, Economie & meer | Nieuws uit Nederland

Over de grens tanken wordt aantrekkelijker door verhoging brandstofaccijnzen in Nederland

Tankstation langs de snelweg op 9 juni 2023 | Foto: DACHIST

Vanaf 1 juli worden benzine en diesel in Nederland aanzienlijk duurder door een verhoging van de brandstofaccijnzen. Deze prijsstijging kan leiden tot grotere prijsverschillen met de buurlanden België, Duitsland en Luxemburg, waardoor het voor veel Nederlandse automobilisten aantrekkelijk wordt om over de grens te tanken.

In het verleden was het voor veel Nederlanders voordelig om tientallen kilometers om te rijden om goedkoper te kunnen tanken bij buitenlandse tankstations. Deze trend was zelfs merkbaar onder inwoners van steden zoals Apeldoorn en Utrecht. Echter, tijdens de oorlog in Oekraïne, toen de brandstofprijzen omhoogschoten, besloot het Nederlandse kabinet een tijdelijke verlaging van de brandstofaccijnzen in te voeren. Dit maakte het prijsverschil met buurlanden kleiner en maakte het omrijden naar buitenlandse tankstations minder aantrekkelijk.

Nu de tijdelijke accijnsverlaging geleidelijk wordt afgebouwd, is de eerste stap een prijsverhoging op 1 juli: benzine wordt 17-18 cent duurder en diesel gaat 12 cent (alles inclusief btw) meer kosten. Hierdoor wordt tanken in buurlanden opnieuw aantrekkelijk. Momenteel bedraagt de adviesprijs voor benzine in Nederland €1,979, maar het is in werkelijkheid voor ongeveer €1,75 verkrijgbaar. In Duitsland ligt de prijs rond de €1,80, maar kan in de avonduren net onder de €1,70 zakken. Na de aangekondigde accijnsverhoging zal tanken bij onze oosterburen echter significant voordeliger worden.

Het prijsverschil met België is al aanzienlijk, met Belgische benzineprijzen die nu al 10 cent lager liggen dan in Nederland. Als de Nederlandse accijnsverlaging vervalt, zal dit prijsverschil oplopen tot meer dan 25 cent per liter. Ook in Luxemburg, traditioneel een brandstofparadijs voor Nederlandse automobilisten op weg naar vakantiebestemmingen in Zuid-Europa, zal het prijsverschil aanzienlijk toenemen.

Hoewel het omrijden om goedkoper te tanken voor veel automobilisten lonend kan zijn, waarschuwen experts voor de verborgen kosten. De extra kilometers die gereden worden voor het goedkopere tanken, kosten ook brandstof. Bovendien kan het tijd kosten, vooral bij drukke tankstations, waar soms lange rijen staan.

Terwijl Nederlandse automobilisten zich voorbereiden op hogere brandstofprijzen, bereiden ook de pomphouders zich voor op de veranderingen. Veel tankstations verwachten grote drukte in de dagen voorafgaand aan de accijnsverhoging, als klanten nog snel willen tanken tegen de huidige, lagere tarieven.

Daarnaast kan de accijnsverhoging mogelijk gevolgen hebben voor de prijzen in de supermarkt, aangezien de kosten voor transport van goederen zoals brood en kaas ook zullen stijgen. Nederland, als een prominent transportland, kan deze stijgende kosten ervaren in verschillende sectoren van de economie.

Ten slotte, volgens Thomas Klimeck, cross-border bedrijfsadviseur, is het belangrijk om te onthouden dat de brandstofprijzen in Duitsland gedurende de dag variëren. Het is meestal duurder in de ochtend en goedkoper in de middag en avond. Daarom wordt aangeraden om de actuele prijzen te checken op websites zoals clever-tanken.de.

Klimeck geeft ook aan dat naast brandstof, veel andere producten in Duitsland goedkoper zijn. Voor diegenen die ook boodschappen moeten doen of een drogisterij willen bezoeken, kan een uitstapje naar Duitsland een aanzienlijke besparing opleveren. Met de voordelige brandstof- en boodschappenprijzen in Duitsland is het dus een perfecte gelegenheid om een dagtrip te plannen: tank voordelig, doe je boodschappen tegen een lagere prijs en geniet van je dag in een nieuwe omgeving. Het is echter belangrijk om rekening te houden met de reistijd, bijvoorbeeld van Utrecht naar Emmerich of Kleve (Kleef), die tot anderhalf uur kan bedragen.

Meer nieuws

Nederland schaft salderingsregeling af: Zonne-energiebranche in rep en roer

De aangekondigde afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027 in Nederland heeft voor aanzienlijke opschudding gezorgd in de zonne-energiebranche. Fabrikanten en installateurs van zonnepanelen zien hun bedrijfsmodellen bedreigd, terwijl voorstanders van de beslissing hopen op een broodnodige verlichting van het elektriciteitsnet. Dit artikel belicht de achtergrond van de salderingsregeling, de gevolgen van de afschaffing en de toekomstige perspectieven voor zonne-energie in Nederland.

Behoud van de salderingsregeling verzekert toekomst van zonnepanelen

De controversiële salderingsregeling voor zonnepanelen, een centraal element ter bevordering van hernieuwbare energieën, blijft de komende jaren bestaan. Ondanks de plannen van het demissionaire kabinet om deze regeling af te schaffen, heeft de Senaatsfractie van GroenLinks-PvdA, met een beslissende meerderheid, zich tegen de wijzigingen verzet. Dit markeert een significante overwinning voor eigenaren van zonnepanelen en zet een sterk signaal voor de ondersteuning van hernieuwbare energieën.