Energie, Telecommunicatie, Economie & meer | Nieuws uit Nederland

Nieuwe Brandstofprijzen: Benzine in 2024 fors duurder door accijnsverhoging

Illustratieve foto: Normale benzineprijs vanaf 2024 in Nederland

Nederlandse autobezitters staan voor een schok als de brandstofprijzen in januari 2024 stijgen: Een rit naar het tankstation zal vanaf januari 2024 duurder worden voor veel Nederlanders. Autobezitters zullen de impact van een accijnsverhoging voelen, met een verwachte stijging van bijna 21 cent per liter benzine. Dit betekent dat een tank van 45 liter bijna tien euro meer zal kosten dan nu. Dieselrijders worden ook niet gespaard, aangezien de prijs per liter diesel naar verwachting met ongeveer 13,5 cent zal stijgen, wat resulteert in bijna zes euro extra voor een volle tank.

Een rit naar het tankstation zal vanaf januari 2024 duurder worden voor veel Nederlanders. Autobezitters zullen de impact van een accijnsverhoging voelen, met een verwachte stijging van bijna 21 cent per liter benzine. Dit betekent dat een tank van 45 liter bijna tien euro meer zal kosten dan nu. Dieselrijders worden ook niet gespaard, aangezien de prijs per liter diesel naar verwachting met ongeveer 13,5 cent zal stijgen, wat resulteert in bijna zes euro extra voor een volle tank.

Uit de beantwoording van Kamervragen blijkt dat deze prijsstijgingen op komst zijn. Hoewel al eerder bekend was dat de prijzen zouden stijgen vanwege het terugdraaien van accijnsverlagingen, waren de specifieke details tot nu toe onbekend. Kamervragen, gesteld door Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt, zijn nu beantwoord door staatssecretaris Marnix van Rij, waardoor meer duidelijkheid wordt verschaft over de geplande veranderingen.

De redenen voor deze veranderingen zijn meervoudig. Ten eerste is er een geplande stijging van de accijnzen, met een stijging van 8,7 cent voor benzine en 5,6 cent voor diesel. Dit houdt verband met het feit dat eerdere verlagingen worden teruggedraaid. Daarnaast zijn er inflatiegerelateerde aanpassingen die ook bijdragen aan de stijging van de accijnzen.

Echter, terwijl de verwachte stijgingen voor sommigen een bron van zorg zijn, is er nog steeds een mogelijkheid dat deze veranderingen niet volledig worden doorgevoerd. Het demissionaire kabinet heeft nog de mogelijkheid om zijn beleid te heroverwegen en de prijsstijgingen te annuleren. Deze beslissing kan worden genomen tijdens de behandeling van het Belastingplan 2024 in de Tweede Kamer of bij het opstellen van de begroting voor het komende jaar.

De discussie over brandstofprijzen en accijnsverhogingen blijft een gevoelig onderwerp in Nederland, vooral in een tijd van economische onzekerheid en hoge inflatie. Het blijft afwachten hoe deze kwestie zich zal ontwikkelen en welke beslissingen uiteindelijk zullen worden genomen.

Tanken in Duitsland

Thomas Klimeck, niet alleen een cross-border bedrijfsadviseur maar ook de chef-redacteur van dit online platform, benadrukt dat de brandstofprijzen in Duitsland fluctueren gedurende de dag. Vaak zijn ze hoger in de ochtend en dalen ze richting de middag en avond. Het is daarom raadzaam om actuele brandstofprijzen te raadplegen via sites zoals clever-tanken.de. Bij een gemiddelde tankinhoud van 50 liter zou een automobilist in Nederland tot €20 meer betalen per tankbeurt vergeleken met zowel België als Duitsland vanwege de hogere accijnzen. Dit prijsverschil kan aanzienlijke grenseffecten veroorzaken.

Verder wijst Klimeck erop dat veel producten, naast brandstof, voordeliger zijn in Duitsland. Voor mensen die boodschappen willen doen of een drogisterij willen bezoeken, kan een tripje naar onze oosterburen flink schelen in de portemonnee. Met de aantrekkelijke prijzen voor zowel brandstof als boodschappen, is het een ideaal moment om een daguitje over de grens te overwegen: tank voordelig, shop voor minder en ervaar een dag in een ander landschap. Let echter wel op de reistijd; een rit van Utrecht naar Emmerich of Kleve (Kleef) kan al snel oplopen tot zo'n anderhalf uur.

Duitsland verhoogt CO₂-heffing in 2024: Gevolgen voor brandstofprijzen en autokosten

Terwijl wereldwijd de nadruk wordt gelegd op duurzaamheid en het beperken van CO₂-uitstoot, heeft Duitsland aangekondigd om de CO₂-heffing in 2024 te verhogen. Deze maatregel is onderdeel van een breder klimaatbeleid en heeft directe gevolgen voor automobilisten in Duitsland. De prijs per uitgestoten ton CO₂ zal vanaf het begin van 2024 worden verhoogd naar €35, wat resulteert in een stijging van ongeveer 1,5 cent per liter benzine of diesel. Echter, sommige bronnen suggereren dat deze stijging in extreme gevallen zelfs tot 5 cent per liter kan oplopen.

Een van de sectoren die hier direct door beïnvloed wordt, is de autosector. Vooral de eigenaren van auto's met een hogere CO₂-uitstoot zullen de financiële gevolgen merken. Hierbij valt te denken aan SUV's en sportauto's die meer dan 116 gram CO₂ per kilometer uitstoten. Dergelijke auto's zijn sinds 2021 onderworpen aan een hogere motorrijtuigenbelasting (Kfz-Steuer) in Duitsland, wat tot gevolg heeft dat autobezitters worden aangemoedigd om milieuvriendelijkere voertuigen te kopen.

De CO₂-prijzen werden oorspronkelijk in 2021 geïntroduceerd tegen een tarief van €25 per ton, wat de prijs van benzine en diesel respectievelijk met 7 en 8 cent deed stijgen. Deze prijzen zullen in de toekomst verder oplopen, met een verwachte prijs van €55 in 2026.

De verhoogde CO₂-heffing maakt deel uit van een bredere strategie om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de klimaatdoelstellingen te halen. Door de verbranding van fossiele brandstoffen duurder te maken, wil de regering burgers en bedrijven aanmoedigen om schonere alternatieven te zoeken, zoals elektrische voertuigen of duurzame energiebronnen voor verwarming.

Verder gevolgen voor de Duitse consument

Naast brandstofprijzen kunnen ook de kosten van het verwarmen met stookolie en aardgas stijgen als gevolg van de CO₂-heffing. Deze maatregelen maken deel uit van een breder beleid om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen en zo bij te dragen aan het behalen van de Duitse klimaatdoelstellingen.

Toekomstige stappen in Duitsland

Volgens Duitse overheidsbronnen is er een plan om de CO₂-prijs in 2026 te verhogen naar tussen de 55 en 65 euro per ton. Dit zal resulteren in nog hogere brandstof- en energiekosten voor de Duitse consument. Deze plannen kunnen echter worden aangepast, afhankelijk van de economische situatie en andere factoren zoals de internationale energieprijzen.

Door deze veranderingen is het meer dan ooit belangrijk voor consumenten om bewust te zijn van hun energieverbruik en waar mogelijk te kiezen voor duurzamere opties. Deze stappen zijn cruciaal voor de toekomst van onze planeet. Terwijl individuele landen zoals Duitsland voorop lopen in deze initiatieven, is een wereldwijde inspanning nodig om de gevolgen van klimaatverandering te beperken.

Meer nieuws

Nederland schaft salderingsregeling af: Zonne-energiebranche in rep en roer

De aangekondigde afschaffing van de salderingsregeling per 1 januari 2027 in Nederland heeft voor aanzienlijke opschudding gezorgd in de zonne-energiebranche. Fabrikanten en installateurs van zonnepanelen zien hun bedrijfsmodellen bedreigd, terwijl voorstanders van de beslissing hopen op een broodnodige verlichting van het elektriciteitsnet. Dit artikel belicht de achtergrond van de salderingsregeling, de gevolgen van de afschaffing en de toekomstige perspectieven voor zonne-energie in Nederland.

Behoud van de salderingsregeling verzekert toekomst van zonnepanelen

De controversiële salderingsregeling voor zonnepanelen, een centraal element ter bevordering van hernieuwbare energieën, blijft de komende jaren bestaan. Ondanks de plannen van het demissionaire kabinet om deze regeling af te schaffen, heeft de Senaatsfractie van GroenLinks-PvdA, met een beslissende meerderheid, zich tegen de wijzigingen verzet. Dit markeert een significante overwinning voor eigenaren van zonnepanelen en zet een sterk signaal voor de ondersteuning van hernieuwbare energieën.