Vragen & antwoorden over elektriciteit in Nederland

Hoe kan ik van elektriciteitsleverancier in Nederland wisselen?

Het wisselen van een elektriciteitsleverancier is relatief eenvoudig. Je hoeft je geen zorgen te maken dat er tussendoor geen elektriciteit wordt geleverd, want de technische wijzigingen gaan vlot en virtueel. Niemand komt bij jou als eindgebruiker langs om iets over te zetten. Alles gebeurd in de achtergrond.

Je kunt dit doen:

  • Bekijk het huidige contract en zoek de contractduur en opzegtermijn (30 dagen) op.
  • Lees de meterstanden af en maak een foto ter documentatie.
  • Maak een prijsvergelijking op basis van het geschatte of werkelijke verbruik.
  • Vraag een nieuw contract aan.
  • Annuleer het oude contract en vraag om bevestiging (als de nieuwe provider deze service niet aanbiedt)

Jouw nieuwe energieleverancier doet dit:

  • Het nieuwe contract wordt digitaal of op papier verzonden.
  • Beëindiging van het contract met de oude aanbieder (indien mogelijk en door jouw toestemming).
  • Zorgt ervoor dat de wijziging soepel verloopt.
  • Op aanvraag: installatie van een intelligente thermostaat.

Jij kunt dit doen:

  • Installeer de mobiele app van de nieuwe energieleverancier (verwijder eventueel de software van de oude energieleverancier).
  • Controleer het nieuwe contract: zijn alle prijzen correct en wordt er een bonus berekend?
  • Bekijk de berekende maandelijkse vooruitbetaling. Meestal kun jij deze ook aanpassen.
  • Controleer goed de eindfactuur van de oude aanbieder (vergelijk de meterstanden) en verreken het bedrag.

Vergelijkingsportaal elektriciteit & gas